måndag, juni 16, 2008

بیاد ترانه سرا و آوازه خوان انقلابی شیلی
ر
ویکتور خارا
" در استادیوم سانتیاگو ابتدا دستهای او را شکستند و بعد سوزاندند، آنگا جلاد به او دستور نواختن گیتار را داد. ویکتور قهرمان با صدایی رسا: "برپاخیز، از جا کن بنای کاخ دشمن" را سر میدهد و با غریو او هزاران زندانی یکجا با مارشی همگنون جلادان را بلرزه در می آورند. و آنگاه جلادان او را به رگبار بستند.ر

ویکتور خارا تنها 38 سال زندگی کرد

زندگی و مرگ ویکتور خارا

ویکتور خارا در سال 1934 در روستای لوکوئن در حومه سانتیاگو در یک خانواده کشاورز بدنیا آمد. مادر وی خواننده و نوازنده گیتار بود. ویکتور از مادرش خوانندگی و نواختن گیتار را آموخت. ویکتور عاشق مردان سختکوش روستایش بود و آهنگ و شعر ترانه هایش ملهم از شادی و غم این انسانهای زحمتکش بود. ویکتور در عروسی های آنان آواز می خواند. وی در ترانه هایش به بی عدالتی های جامعه و ظلم وستم ناشی از سیاست حاکم اعتراض میکرد.
ر
بهنگام مبارزات سوسیالیستها برهبری سالوادور آلنده، ویکتور خارا در کنار وی با آوازهای انقلابی اش مردم را به رزم علیه رژیم دیکتاتوری فرامی خواند. حکومت جدید برهبری آلنده در راستای گسترش آموزش کودکان؛ تأمین مسکن، بیمه درمانی... گامهای بزرگی برداشت که این باب طبع امپریالیستهای آمریکایی نبود. بهمین خاطر پس از کارشکنی های مختلف براه انداختن اعتصابهای از پیش برنامه ریزی شده بالاخره در سپتامبر 1972 برهبری ژنرال آگوستینو پینوشه کودتای نظامی علیه حکومت انقلابی آلنده براه انداخت. کاخ ریاست جمهوری بمباران شد و آلنده با مقاومت خویش در برابر کوتاچیان در آنجا جان باخت.
ر
در یازدهم سپتامبر خواننده انقلابی شیلی همراه هزاران نفر دیگر دستگیر و به استادیوم شیلی منتقل شد. در آنجا نزدیک به سی هزار نفر دربند جلادان رژیم نظامی قرار داشتند. آدمکشان پینوشه که از قبل در تدارک از بین بردن ویکتور منتظر فرصت بودند. بنابه گفته شاهدان عینی در استادیوم، سربازان دستان او را شکستند و سوزاندند و سپس به او گفتند تا گیتار خود را بنوازد. خارا شروع به خواندن یک آهنگ سوسیالیستی کرد. ظرف مدت کوتاهی او را با شلیک تیر کشتند. این استادیوم هم اکنون بنام وی نامگذاری شده است.
ر
ویکتور خارا برای بسیاری از مردم شیلی یک قهرمان به شمار می رود. او همچنین در بسیاری از نقاط جهان هوادار دارد. جئوان خارا، بیوه او گفته است که قتل همسرش به یک سمبل بین المللی در مبارزه با سوء استفاده از حقوق بشر تبدیل شده است. خانواده ویکتور خارا که معتقدند که ارتش از افرادی که احتمالا در قتل خارا دست داشته اند، مراقبت می کند و نمی گذارد که پای آنها به دادگاه کشیده شود از این حکم جدید استقبال کرده است. سرهنگ مانریکوئز در آن زمان افسر مسئول استادیوم بود. او هم اکنون تحت بازداشت خانگی قرار دارد.در یک گزارش رسمی که پس از بازگشت دموکراسی به شیلی منتشر شد، اعلام شد که ۳۱۹۷ نفر در دوران دیکتاتوری نظامی کشته و یا ناپدید شده اند.
ر

********

در تاریخ ملت ما نیز کم نبودند نوازندگانی که دوتار/ تامدیرای آنان قلب خانهای ظالم وقت را نشانه گرفته است. شۆکۆر باغشی با دوتار خود علیه خان قوچان بپاخاست و برادرش را از زندان وی خلاص کرد. دستان نوازنده مشهور تورکمن "حاجی" توسط خان بریده شد که بعدها در میان خلق به "حاجی غـولاق" مشهور گشت. آمانگلدی گؤنی بک، نوازنده مشهور، در جنگ گؤک تپه توسط سربازان ژنرال اسکوبلف روسی بشهادت رسید... و همین چند وقت پیش بود که پاسداران رژیم ج. اسلامی باغشی ها و سرایندگان مارا به تخته شلاق می بست و دوتار آنها را می شکست. ولی آتش این شعله بزرگ که ملهم از قلب و روح توده هاست همیشه فروزان خواهد ماند.ر


کانون فرهنگی- سیاسی خلق تورکمن
ژوئن 2008

Inga kommentarer: