fredag, december 25, 2009



است، هیچوقت مزاحمش نشوید


هادی ابراهیمی
شهرگان - پنج‌شنبه، ۰۳ دی ۱۳۸۸ / ۲۴ دسامبر ۲۰۰۹ / ۱۵:۴۲

او نجات جان دگراندیشان را از خطر اعدام و آزادی آنان از زندان‌های جمهوری اسلامی ایران را به قیمت حصر خانگی‌اش خرید و برای بلند کردن صدای اعتراضی خود، عطای سمت قائم مقامی رهبری را به لقای خانه نشینی‌اش در قم بخشید


آیت‌الله منتظری انسان مبارزی بود که شمه‌ای قوی در تحولات سیاسی - اجتماعی ایران داشت و چشم و گوش‌اش را به روی اعتراضات و نارضایتی‌های مردم نمی بست و آیت‌الله خمینی را نیز به شنیدن اعتراضات مردم در جهت برآوردن نیازهای آن‌ها تشویق می‌کرد. این نکته را می توان از روی فیلم‌های موجود و مصاحبه‌های وی در ارتباط با مسائل سیاسی روز از سال‌های پس از پیروزی انقلاب تا زمان مرگ اش دریافت.

تیزهوشی و دور‌اندیشی وی نقش او را در میان مردم برجسته کرد و از وی مدافعی آزادیخواه و بشردوست در اذهان عمومی باقی گذاشت. او نجات جان دگراندیشان را از خطر اعدام و آزادی آنان از زندان‌های مخوف جمهوری اسلامی ایران را به قیمت حصر خانگی‌اش خرید و برای بلند کردن صدای اعتراضی خود، عطای سمت قائم مقامی رهبری را به لقای خانه نشینی‌اش در قم بخشید.
اما دشمن آزادی‌های فردی و اجتماعی مردم ایران ملبس به لباس مذهبی که بر روی تمامی عرصه‌های اجتماعی و سیاسی کشور دست گذاشته بود و سهم هر نیرویی که در پیروزی انقلاب ۵۷ نقش ایفا کرده بود، نفی می‌کرد، شکل گیری و تنوع اعتراض عمومی را نه قادر بود بشنود و نه میخواست که بشنود. از فضا و احساسات مذهبی مردم نهایت بهره‌برداری را در پس زدن دیگر نیروهای آزادیخواه و دموکرات در قدرت سیاسی نمود. عناصر روشن‌بین و مردمی از طیف روحانیت آگاه امثال آیت‌الله طالقانی و آیت‌الله منتظری را نیز بر نتافته و هرگاه می‌توانست چوب و چماق و باتوم را بر سر هر گونه اعتراض و خواسته‌های به حق زنان، دانشجویان، دیپلمه‌های بیکار، معلمان، اتحادیه‌های صنفی، نویسندگان و روشنفکران فرهنگی و هنری و مدافع حقوق بشر، کارگری و ... فرود می‌آورد.
فضای نیمه باز اجتماعی - سیاسی که از دوره دوم ریاست جمهوری رفسنجانی آغاز و تا دوره‌ی ۸ ساله ریاست جمهوری محمد خاتمی ادامه یافت، سازمان‌های غیر انتفاعی و مردمی توانستند در ایران شکل بگیرند. در دوره اول ریاست جمهوری محمد خاتمی، روزنامه‌نگاران و نویسندگان متعهد در غیاب هر حزبی، نقش احزاب را در بسیج افکار عمومی و بالا بردن سطح آگاهی مردم در حقوق سیاسی و اجتماعی بازی ‌کردند. در همین دوره بود که پایه‌های شبکه‌های اجتماعی به کمک نهادهای غیر انتفاعی گذاشته شد و در پناه تاسیس دانشگاه‌های آزاد، تکنولوژی موبایل، شبکه‌های اینترنتی و ایجاد کافه نت‌های گوناگون، هر روز مخاطبان بیشتری به اردوی اصلاح‌طلبی جلب و از این طریق به بسط و گسترش شبکه‌های ارتباطی کمک شایانی می‌شد. کمپین تغییر برای برابری توسط زنان آزادیخواه و برابرطلب از شیوه‌های مبارزاتی‌ای بود که توسط زنان و دختران ایران پی‌گیرانه دنبال می‌شد و برای اولین بار دنیا منتظر تجربه گران‌سنگ مبارزات برابرطلبی زنان کشور ما بود. یورش به تمامی این دست‌آوردها از سوی دولت ریاپرور و کودتاگر، نمی‌توانست کار آسانی باشد. پس از گذشت بیش از ۶ ماه از جنبش اعتراضی و آزادیخواهی مردم، رهبر و دولت کودتا هنوز در سرکوب آن ناکام مانده‌اند و هر روزی که می‌گذرد برگشت‌ناپذیری این جنبش مردمی تا رسیدن به مطالبات معوقه یکصد سال اخیر خود، بیشتر تضمین می‌شود.
گوله‌های اولیه شکل‌گیری برف و فرو غلیطیدن آن، که در ابتدا یا دیده نمی‌شد و یا اهمیتی برای این خواست‌ها - که دارد به صورت توده‌های برفی بزرگی تبدیل می‌شود - قائل نبودند، اینک نه تنها توان بازگرداندن آن به سر جای اول را ندارند بلکه قادر به توقف آن در همین مرحله نیز نیستند و هر روز این خواست‌ها بزرگ تر و بزرگ تر می‌شود و جنبش مردمی بازگشت ناپذیرتر می‌نمایند تا این ضرب‌المثل ناپلئونی را تحقق بخشند که: دشمنی که هر روز دارد اشتباه می‌کند بدون هرگونه مزاحمتی بگذاریم که به قعر دره پرت شود.
امروز شیر خفته ملتی بیدار شده‌ و ترس‌اش ریخته‌است. در هرکجا، در هر مناسبتی که مردم برای تجمع فرصت می‌یابند، بلادرنگ نوک حمله را به سوی رهبری نظام و حکومتی می برند که مشروعیت ندارد و به قول آیت‌الله منتظری «جائر و ولایتش جائرانه است». مردم در مراسم تشیع جنازه این روحانی مبارز نیزِ، علیه خامنه‌ای جاهل شعار می‌دادند: «خامنه‌ای قاتله / ولایتش باطله» و «امام زمان خودش میاد / نایب زوری نمی خواد».
ترس از جنبش مردمی آنقدر در دل سیاه‌کاران حکومت زیاد شده است که برای اولین بار در ماه محرم به ویژه در روزهای عاشورا و تاسوعا، ستاد هماهنگی برای مراسم سوگواری ایجاد شده‌ و تنها در اماکنی که فکر می‌کنند قدرت کنترل و هدایت شعارها را می‌توانند در دست داشته باشند، مراسم را برگزار می‌کنند و برگزاری هر گونه مراسم در دیگر اماکن حتی در حسینیه ارشاد تهران را ممنوع اعلام کرده‌اند. تمامی مراسم بزرگداشت آیت‌الله منتظری در شهرهای بزرگ و کوچک ایران به ویژه اصفهان و نجف‌آباد یا لغو و یا توسط تشنج‌آفرینان ولایت جائر و فقیه جاهل، ناتمام مانده‌است.
جنبش مدنی و سبز ایران در مسیر برگشت ناپذیر گام می‌نهد و هر روز بزرگ و بزرگ‌تر می‌شود که گسترگی و عمق آن سراسر کشور را فرا گرفته‌است. امروز به همت و فداکاری زنان و مردان ایران، پایه‌های ولایت جائرانه فقیه‌ی جاهل دارد می‌لرزد و خامنه‌ای در انزوای هر چه بیشتر و بدون داشتن حمایت روحانیت آگاه، با داشتن کمترین مزاحم در حال غلطیدن به ورطه نابودی است. مزاحمش نشویم و بگذاریم تا هر چه زودتر به عمر سیاسی خود پایان دهد.
---------------------------
* سخنی از ناپلئون

1 kommentar:

Unknown sa...

 . آیت‌الله منتظری پدر انقلاب مقدّس  اسلامی فرمودند:
استقلال یعنی زیر یوغ خارجی نباشیم و آزادی یعنی مردم در اظهار عقیده و بیان آزاد باشند. نه این‌که به محض ابراز نظر مخالفی، کار به زندان و حبس
چقدر ناراحت کننده است که اشخاصی‌که سی‌سال پیش فریاد می‌زدند استقلال،آزادی، جمهوری اسلامی  همان اشخاصی‌هستند که استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی را از بین بردند. انشا‌الله خداوند به اینها میفهماند که معانی این  شعارها که دوباره این روزها میشنویم چی‌هست. همین شعار‌هایی‌که انقلاب عزیز اسلامی ما را سی‌ساله پیش به دنیا آورد.